onsdag 11 september 2013

Pang på rödbetan




Livet är oftast både sött och surt vilket jag tycker att jag har fångat i den här vardagsskapelsen. Fläskytterfilé brässerad i citron och örter på rödbetssallad med ruccola, knipplök och fetaost serverad med aioli. 

Den lilla grisen steker man på medelhög temperatur till den fått färg på båda sidor. Pressa över saften från en citron och låt brässera till köttet är genomstekt. Jag kryddar med lite för mycket salt, svartpeppar och en kryddblandning som heter "Franska örter" men som lätt ersätts av vad man nu har hemma i genren torkade örter.

Till salladen: Koka rödbetorna hela, skala dem och skiva dem tunt. Blanda med ruccola, det gröna på knipplöken och lite smulad fetaost. Eftersom köttet är så syrligt skippar jag vinägern och lubricerar enbart med en god olivolja.

Aioli hoppas jag är överflödigt att kommentera men om någon hett och innerligt uttrycker önskan om just min syn på hur den ballongvispen ska svingas kanske jag skriver om detta senare.

Skål gastronauter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar