fredag 11 maj 2012

Den perfekta biffen


Att steka en biff så att den blir precis så blodig som man vill ha den utan att den är kall i mitten är en konst och jag är nära perfektion i denna. 
Det kött jag gillar bäst är entrecôte och den ska vara fint marmorerad med insprängt fett. Kappan på entrecôten är godare än vilken oxfile som helst i min mening och jag skulle kunna babbla mig astmatisk om detta men det hoppar vi över. Nu till saken.

Konsten att steka en blodig biff!
1. Ta fram köttet ur kylen i god tid, gärna två timmar innan stekning så det hinner bli rumstempererat. En portionsbit skall väga mellan 200 till 300 gram, mindre bitar blir tunna och tråkiga.
2. Tag en gjutjärnspanna och hetta upp denna till maximal värme. Smält sen en rejäl klick smör i pannan.
3. Nu saltar och pepprar man köttet och lägger det sen i pannan som nu är rykande varm. Det kan vara bra att skruva ur brandlarmet om man har ett sådant i köket.
4. Stek köttet en och en halv minut på varje sida.
5. Servera med valfria tillbehör. Här har jag valt en enkel sallad med rädisor och en aioli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar