lördag 16 november 2013

Kummel med svennegremolata och polkabetsallad

Varför tittar de konstigt på mig när jag kommer till fiskdisken och vill ha två kotletter på 300 gram av kummel? Ingen köttdisk ifrågasätter en portionsvikt på 300 gram men i fiskdisken är 150 gram standard och det är ju pyttelite om man är så hungrig som jag.


Ergo, till två hungriga behöver du förutom vars en kotlett a 300 g:

Jordärskockspuré:
4-5 jordärtskockor
4-5 potatisar
1 dl grädde
25 gram smör

Koka knölarna och mosa, mixa stampa med smör och grädde samt salt&peppar


Svennegremolata:
rivet skal från citron
persilja
pepparrot

Riv, hacka och blanda. 


Sallad på polkabeta och ramslök:
1 stor polkabeta
salt
vitvinsvinäger
olivolja
ramslök

Skär polkabetan i stavar, salta och häll över lite vinäger. Låt stå och gotta sig medan du pysslar om resten av härligheten. Olja och tillsätt ramslök strax innan servering.


Just det ja, kummelkotletterna stekte jag lätt i stekpanna för att sedan låta bli färdiga i ugnen. Ca 15 minuter på 200° beroende på ugn och tjocklek på firren. Servera kalaset med lite brynt smör. Vi drack Bellingham "The old orchards" Chenin Blanc 2012 och tyckte att det fungerade fint. Smörighet i maten och smörighet i vinet, har jag sagt att jag älskar smör?


Bon buerre gastronauter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar