onsdag 11 juli 2012

Svärmorsbakelse


Min svärmor är inte alls som svärmödrar ska vara, det är jag glad för och så kan hon dessutom baka. Enligt heteronormativ ordning skötte min man och svärmors man grillen medan hon och jag tog hand om barnet och improviserade en dessert. 
Vi hade en banankaka, bakad i en sådann där långsmal brödform. Vi hade vaniljvisp och framförallt hade vi mogna, söta jordgubbar från Öland där svärmor bor när vi inte lurar henne att tillbringa några dagar med oss i en myggig sommarstuga i Sörmland. Som mamma till en trekvartmeter lång parvel är jag en hejare på att mosa banan så det hade vi också.
Gör så här:
Till fyra personer: skär åtta skivor av banankakan, ca 1/2 cm tjocka. Bled ut lite vaniljvisp och mosad banan på den första skivan och placera den andra ovanpå. Så här långt kan det stå klart i kylen till det ska serveras.
Sedan stryker man på ett lager visp och toppar med gubbar. 
Jag tyckte att det smakade som essensen av min barndoms gräddtårtor fast bättre. 

2 kommentarer:

  1. Å nu fick du mig till att rusa ut mitt i natten för att handla saker man just nu MÅSTE ha...för att baka din kaka
    Nej jag är inte gravid!!!
    bara godissugen

    SvaraRadera
  2. Anita (Svärmor)15 juli 2012 kl. 07:35

    Tack Sarah för att du tyckte om kakan som vi faktiskt förverkligade tillsammans, även om jag hade gjort grunden.

    SvaraRadera