måndag 2 juli 2012

Äpplet faller inte långt från päronträdet

Om någon skulle fråga mig hur jag har lärt mig att laga mat så skulle jag svara att jag har lärt mig det mesta alldeles själv. Det är ju självklart en sanning med modifikation men jag har aldrig gått någon kurs eller studerat kokböckernas beskrivningar särskilt ingående. Med den baskunskap som jag fick med mig hemifrån har jag kunnat lista ut hur man kopierar rätter som jag har ätit på restaurang och sen använder jag mig av kokböcker ibland när jag är osäker på något, men det är ganska sällan.
När jag nu kommit igång lite med bloggandet här skickad min far ett utdrag ur sin matdagbok som han förde under en period. Det är rolig läsning och jag kan klart och tydligt se att vi tänker och lagar väldigt likt varandra. Det gäller att ta tillvara råvarorna och att kunna omvandla till synes frugala rester till något gott. Att äta efter säsong och att äta någorlunda nyttigt utan att det blir tråkigt.
För visst blir det tråkigt ibland. Jag har haft en period när jag har lagat mycket linser och nu knorras det från maken om att det börjar bli långtråkigt. Nu har vi finfin nypotatis så jag utlovar mer av den varan och mindre linser framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar