torsdag 12 juli 2012

Utmaning


Det är sällan som jag lagar helt vegetarisk mat för jag älskar ju kött men när någon ger mig en utmaning så är jag inte den som backar ur. Alltså motstod jag alla impulser att steka bacon och omvandlade lite kaninföda till middag. Mina damer och herrar, jag ger er:

Plättar a la Tusen och en natt

Till plättarna behöver du:

4 små eller 2 stora morötter
1 stor zuccini
2 ägg
spiskummin
worcestershire sauce
salt&peppar

Skala morötterna och riv dem på den fina sidan på rivjärnet. Skala inte zuccinin och riv den på den grova sidan av rivjärnet. Salta och låt rinna av i en sil. Vispa äggen och blanda med de avrunna grönsakerna och smaka av med kryddorna.
Stek på medelstark värme i smör eller olivolja ca 3 min på varje sida eller till plättarna är gyllenbruna. 

Tzatziki de lux

3 dl turkisk yoghurt
10 cm gurka
1 stor eller två små vitlöksklyftor
mynta
valnötter
honung
salt&peppar

Riv gurkan, salta och låt rinna av, precis som med zuccinin till plättarna. Blanda med yoghurt, en nypa mynta (jag hade bara torkad hemma men hackad färsk blir säkert ännu bättre), salt och peppar. Ja precis som en helt vanlig tzatziki men nu lägger du upp den, toppar med valnötter och droppar lite flytande honung på toppen.

Härligt Heta Tomater

1 färsk röd cili
1/2 röd lök
2 mogna tomater
1/2  pressad citron
färsk koriander

Hacka lök och chili fint. Kärna ur tomaterna, skär bort de slabbiga kärnorna och tärna sedan tomatköttet och blanda med resten samt färsk koriander.

Epilog

Detta recept är endast för två personer. Det är lite hett. Man blir inte tjock-mätt. Klarar du av att följa receptet vill den du äter med inte garanterat ligga med kocken, men det kan vara värt ett försök. 




1 kommentar: